החוק הישראלי קובע כי חברת תעופה נדרשת לפצות כספית את הנוסעים בגין טיסה שהתעכבה רק כאשר מדובר בעיכוב של 8 שעות או יותר – בשעה שתקנות האיחוד האירופי קובעות כי כבר בעיכוב של 3 שעות הנוסעים זכאים לפיצוי של €250 עד €400 בהתאם למרחק הטיסה.
הצעת חוק חדשה שהוגשה בחודש האחרון, באה לפתור את בעיה זו ולהשוות את הפיצוי הישראלי לתקנות האיחוד האירופי.
חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) הישראלי מול תקנות האיחוד האירופי
חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) הישראלי חוקק על מנת להסדיר את מערכת היחסים המורכבת בין נוסעים לחברות תעופה מקומיות ובינלאומיות אשר פועלות בישראל. חוק שירותי תעופה הישראלי מגדיר מה היקף הסיוע, ההטבות והפיצויים להם זכאים הנוסעים בשלל מקרים החל מעיכובים ואיחורים ועד ביטול טיסה או אובר בוקינג בטיסה.
לאחרונה, דווח בעיתונים הכלכליים כי דווקא חברת אל-על מפלה לרעה נוסעים ישראלים ומסרבת לפצות אותם על פי תקנות האיחוד האירופי בעת עיכובים מאירופה בטענה כי היא חברה ישראלית אשר מחויבת לחוק הישראלי בלבד.
הקשחת המדיניות של אל-על מתייחסת לנוסעים הישראלים בלבד, מכיוון שאם באותה טיסה ישנם נוסעים בעלי דרכון אירופי, חברת אל-על מחוייבת לפצות אותם על פי התקנה האירופית, תקנה Flight Compensation Regulation 261/2004.
לפי נתוני שירות Flight Refund, רוב האיחורים והעיכובים בטיסות המסחריות הם בטווח של 2-6 שעות, כתוצאה מכך על פי החוק הישראלי הנוסעים זכאים להטבות בלבד (מזון, משקאות ושירותי תקשורת) ולא לפיצוי כספי ממשי.
הצעת חוק: להשוות את הפיצוי הכספי בחוק שירותי תעופה הישראלי
בעקבות פרסומים אלה, הוגשה בחודש האחרון הצעת תיקון לחוק על ידי ח"כ מיקי לוי אשר תשווה את הפיצוי הכספי במקרים של איחור או עיכוב בטיסה במסגרת חוק שירותי תעופה הישראלי לתקנות האירופאיות.
לפי הצעת החוק של ח"כ מיקי לוי, המטרה היא לתקן את האפליה הברורה שנוצרה מול הנוסעים הישראלים ולגרום לחברות התעופה לשפר את השירות ולעמוד בלוחות הזמנים שלהן.
לסיכום, בהחלט יתכן שכתוצאה מהקשחת מדיניות הפיצוי של אל על, במושב הכנסת הקרוב נהיה עדים ליישור קו של חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) הישראלי מול תקנות האיחוד האירופאי.
המאמר נכתב בשיתוף עם שירות Flight Refund, שירות משפטי אשר פועל למיצוי זכויות הנוסעים מול חברות התעופה המקומיות והבינלאומיות כאחד. השירות של Flight Refund מבוסס הצלחה, כך שאם לא קיבלתם פיצוי כספי מחברת התעופה, לא תידרשו לשלם את עמלת השירות המשפטי של נציגי Flight Refund.